Åpent brev til Friidrettsforbundet

Kjære Friidrettsforbundet

Jeg leser med vantro at jeg lever et liv i synd, og skylder Friidrettsforbundet, et for meg, stort beløp.

Våren 2009 sendte jeg en henvendelse til en idrettsklubb i Oslo tilsluttet forbundet for fri idrett. Da jeg ikke fikk noe svar på om jeg kunne få løpe med de, startet jeg likegodt min egen løpegruppe. Jeg forstår nå at dette var fryktelig galt. Jeg kan lett klandre både idrettsklubben som ikke svarte meg og tvang meg til å gjøre noe selv, og mine kår i oppveksten som medførte at jeg ikke sitter med henda i fanget og venter på at ting skal skje. Men jeg antar jeg må ta hovedansvaret selv. Jeg har nå i fire år tilbudt gratis løpetrening ukentlig, hele året. Det skulle tilsvare omtrent 1300 lovbrudd. Jeg har ikke tilstrekkelig statistikk over antall deltakere totalt, men det kan dreie seg om i snitt 15-20 personer. Ofte har jeg også arrangert mer enn én ukentlig trening.

Beklageligvis har jeg ikke tatt betalt for dette tilbudet, og jeg er derfor fryktelig usikker på hva jeg skylder ettersom dere har oppgitt maksbeløp og prosent av deltakeravgift. Er det et minimumsbeløp for gratisarrangement? Jeg er ganske god på multiplikasjon, og har tatt en kjapp kalkyle som skremmer meg. Hvis dere for eksempel skal ha tjue kroner for hver deltaker jeg har arrangert løping for i disse årene er jeg redd beløpet ender rundt en halv million. Tilbyr dere nedbetalingsplan for skyldig avgift?

Sist søndag arrangerte jeg en bursdagsfest der målet var å løpe like mange kilometer som jeg ble år. Det var åtte deltakere. Det var et gratis og åpent arrangement for både tilsluttede og utilsluttede medlemmer i deres forbund. Jeg innså ikke før arrangementet be avholdt at også dette var ulovlig for en privatperson som meg. Etter dette arrangementet har jeg blitt liggende febersyk og ute av stand til å løpe. Jeg forstår nå at det er kastet en slags forbannelse over meg siden jeg fortsetter dette livet i dypeste synd.

Jeg er klar for å tilstå absolutt alt av løpeaktivitet jeg har bedrevet og igangsatt, og dernest søke om benådning. Vær så snill, send meg regningen og hev forbannelsen. Vil så gjerne delta i Sentrumsløpet i helga - arrangert på skikkelig vis av idrettslaget BUL.

Ærbødig hilsen Siri

Bakgrunn:
 NRK: Det blir dyrere å løpe mosjonsløp
Aftenposten: Dyrere å delta i mosjonsløp
NRK: Forbundet vil stanse kreftmaraton
Nettavisen: Krig mot mosjonsløpene